Via Vittorio Emanuele III, NAPOLI,
/PIAZZA MUNICIPIO/
- ÉPÜLT: 1279-1282
- ÉPÍTTETTE: Carlo I d’Angio
- STÍLUS: gótikus, reneszánsz (diadalív)
- Nyitva: 8.30-17.00 (vasárnap zárva)
- Belépőjegy: 6€
Carlo I d’Angio Nápolyba érkezve csak a Hohenstaufok által elhagyott Castel dell’Ovót és egykori királyi rezidenciájukat, a Castel Capuanót találta. Mivel a Nápolyi Királyság új székhelye Palermo helyett Nápoly lett, elrendelte egy új, grandiózus királyi palota, a Castel Nuovo (“új vár”) építését a tengerparton.
A Maschio Angioino-ként (Anjou erőd) is emlegetett vár 1282-re készült el. Francia mesterek alkották, gótikus stílusban a Trascon-ban lévő szintén Anjou vár mintájára. Vastag falakkal, mély vizesárokkal körülvéve, felvonóhíddal. Megalakult a család új fészke. A várba a Nápolyban csak alig-alig tartózkodó Carlo I d’Angio sosem költözött be, halála után 1285-ben Carlo II d’Angio és felesége, Maria Arpad d’Ungheria veszi először birtokba.
Roberto d’Angio tovább bővíttette és díszíttette, a család saját kápolnát kapott (Cappella Palatina), amit csak ők használhattak, kifestéséhez a nagy művészt, Giottót hívta el (1332). Új szalonokkal, termekkel látta el a várat, kertet készíttetett a tenger felől, pergolákkal és kis kertekkel, nyulakkal és őzekkel. Művészet és irodalom iránti szenvedélyének köszönhetően a kultúra jelentős központjává tette, olyan személyek fordultak meg itt, mint Boccaccio és Petrarca.
1343-tól Giovanna I d’Angio otthona volt, itt rendezkedett be és élt jó 12 évet Andrea d’Ungheria, azaz a magyar király, Károly Róbert fia, Endre herceg Johanna férjeként. Mikor a bosszúhadjáratot indító testvér, Nagy Lajos seregei megérkeztek, Johanna elhagyni kényszerült a várat (1347). Visszatérésekor radikális szerkezeti átalakításokat kellett csinálnia, mert a palota jelentős károkat szenvedett.
Az Aragóniaiak idejében felújították a vár védelmi rendszerét, az új tüzérségi fegyverek megjelenésével. A tornyokat öt bástyává építik át: három a bejárat felőli oldalon (balról: Torre di San Giorgio, Torre di Mezzo, Torre di Guardia) kettő pedig a tengerre nézve (balról: Torre dell’Oro és Torre di Beverello). Alfonso I d’Aragona trónra lépésével (1443) hatalmas felújítás következett be, “il Magnanimo” ugyanis olyan udvart akart, ami felveszi a versenyt a firenzei Mediciek és Lorenzo “il Magnifico” palotájával. A vár bejárata feletti híres diadalívet (Arco di Trionfo di Alfonso, 1467) is ő építtette, mely a város egyik legszebb reneszánsz emléke. Nápolyba való bevonulását ábrázolja, valamint önmagát rokonai, tanácsadói és udvarnokai körében. Felette a négy erény és Mihály Arkangyal szobra látható. Bejárati boltíve alatt pedig egy freskót találunk Madrid főteréről. A bronz kapun fia, “Ferrante” I d’Aragona dicső tetteinek domborművét láthatjuk.
A munkálatok 1453-tól kezdődtek és 1479-ben fejeződtek be, a király halála után.
A vár tróncsarnokában (Sala del Trono vagy Sala dei Baroni) történt a nevezetes “bárók összeesküvése” (1487) Alfonso I király fia, Ferdinándo “Ferrante” I d’Aragona ellen. A király meghívatta báróit egy lakomára, majd az este folyamán katonáival bezárattatta a csarnok ajtóit és letartóztatta a vendégeket, akiket később kivégeztetett.
Itt a palotában nőtt fel Beatrice d’Aragona, Ferrante I lánya, aki később Mátyás király felesége lett. Esküvőjüket itt, a Castel Nuovóban tartották, hatalmas pompa közepette 1476. szeptember 15-én. Külön erre az alkalomra veretett ezüst pénzérméket és cukorsüteményeket szórtak a nép közé, ami akkor ritkaságnak számított a főúri udvarokban is. A pápa személyesen tette a koronát Beatrice fejére. Az esketés a főtéren, a Piazza dell’Incoronatán volt, majd nagy lakoma kezdődött és lovagi tornák.
Katolikus Ferdinánd és spanyol alkirályai idejében (1516-tól) a palota elvesztette funkcióját mint királyi rezidencia. Egyszerű katonai helyőrséggé alakult, stratégiai helyzetéből adódóan. Az alkirályok hosszú évei alatt jelentős károkat szenvedett és elvesztette a legtöbb pompás gótikus és reneszánsz külső díszítését. Ekkor veszett el a négy Giotto által készített freskó is a kápolnában, később a többi is, a Sala dei Baroniban kitört tűz után a 20. században. A bástyák között illegális építkezések, rögtönzött lakásépítések indultak meg. Mindez a kastély hanyatlásának kezdetét jelentette, később teljesen beborították a különféle épületek és fészerek.
Carlo III di Borbone idejében katonai laktanya lett (1734), az új királyi paloták (Palazzo Reale, Capodimonte, Reggia di Portici, Caserta) építésével teljesen elveszti korábbi funkcióját. Ferdinando I di Borbone a tenger felőli homlokzatot átszabatja, a kornak megfelelő stílusban (1823).
A 20. század elején az erősen lerombolódott várat elkezdték visszaállítani eredeti állapotába, lebontották a laktanya új falait, a befalazott gótikus keresztes ablakokat újra kinyitották és lebontották a kastély körüli raktárakat és bódékat, nagy teret nyerve ezzel, újjáélesztve a középkori falakat. A kastély köré körben széles virágágyás-sávot készítettek. A munkálatok 1939-ig tartottak.
1) MUSEO CIVICO DI CASTEL NUOVO – jelenleg a palotában múzeumot rendeztek be. Láthatjuk a fegyvertárat, ahol az egykori bronz kaput is őrzik, amin ágyúgolyó fúródott át, valamint korabeli ruhákat és berendezési tárgyakat, hatalmas kincsesládákat. Művészeti kiállítás látható továbbá a nápolyi barokk festményekből (Luca Giordano, Francesco Solimena, Mattia Preti), nápolyi tájképekből, portrékból és szobrokból.
2) BALCONCINO CATALANO – a palota teraszáról Nápoly egyik legszebb látványa tárul elénk a kikötőben álló hatalmas hajókkal és a Vezúvval. A tornyokba is fel lehet menni az úgynevezett “katalán lépcsőkön” (Scala catalana), hogy a vár tetejéről, az egykori őrtornyokból megnézhessük a pazar panorámát.
3) SALA DEL TRONO (SALA DEI BARONI) – vagyis a trónterem a palota legnagyobb csarnoka, melynek kidekorálásával Roberto d’Angio Giottót bízta meg (1330 körül). A freskósorozat, mely az egykori nagy személyiségeket: Herculest, Sámsont, Nagy Sándort, Salamont, Parist, Hektort, Akhilleuszt, Aeneast és Ceasart ábrázolta, sajnos teljesen megsemmisült. Nyomairól csak egy kortárs költő verseiből olvashatunk. A gótikus kupola, közepén a világító “oculo”-val az égboltot szimbolizálja. 2006-ig ez a terem volt a nápolyi megyei tanács gyűlésterme.
4) CAPPELLA PALATINA (CHIESA SANTA BARBARA) – a királyi magánkápolna a palota udvaráról nyílik, de csigalépcső vezetett ide a trónteremből is. Miután az 1456-os földrengésben megrongálódott az épület, egy szép reneszánsz kaput építettek ide és fölé egy gyönyörű rózsaablakot helyeztek. A kápolna belseje azonban megőrizte az Anjou szellemiséget. A magas és keskeny gótikus ablakok a tengerre néznek. Ezt a helyiséget festette ki Giotto annak idején az Ó- és Újszövetség jeleneteivel, Roberto d’Angio megrendelésére (1332). Sajnos mára teljesen megsemmisültek, kivéve az ablakok kereteiben megmaradt töredékeket.
5) SALA DELL’ARMERIA – az udvarról nyílik ez a helyiség is (a Cappella bal oldalán), ahol üvegpadlón keresztül megcsodálhatjuk a palota alatt talált i.e. I. századból származó leleteket, melyek valószínűleg Lucullus egyik palotájához tartozó fürdőmedencék voltak.
A Castel Nuovo ma kulturális rendezvényeknek ad otthont, időnként palotajátékokat is rendeznek itt, mikor korabeli ruhákba öltöznek és új élettel telik meg az egykori királyi palota.
15 című bejegyzés “Castel Nuovo (Maschio Angioino), Napoli” gondolatot, hozzászólást tartalmaz